dimecres, 18 de febrer del 2009

El valor del mercat


Els mercats no perden vigència, malgrat els temps que corren. A mode d’exemple, Sineu celebra cada dimecres al dematí el seu mercat setmanal, des que va ser instaurat l'any 1306 pel rei Jaume II. És històricament un dels més importants que se celebren a Mallorca. Sineu també celebra cada primer diumenge de maig Sa Fira, tradicional mostra agrícola, ramadera i artesanal que atreu un gran nombre de visitants. Establerta l'any 1318 per privilegi del rei Sanç, és la fira més antiga de Mallorca. A més de les parades habituals del mercat setmanal del dimecres, a la fira s'hi exposen animals de races autòctones, maquinària agrícola i vehicles. Tot plegat és una clara mostra de la importància que tenen els mercats en la vida de les persones des de temps quasi immemorials.


I és que un mercat és el punt de trobada on conflueixen productors, venedors i compradors. Aquí es genera una part important de l’economia local, això sí, a petita escala. Tanmateix, suficient perquè molta gent pugui viure dels negocis que formen part del mercat. En certa manera, sosté l’agricultura i la ramaderia, ja que gran part dels productes de la zona troben el seu canal de distribució al mercat. El mateix productor, bé sigui a través de familiars o bé sigui a través de comerciants propers, s’encarrega de fer arribar els seus productes al client sense intermediaris. El negoci és, doncs, més just i pròxim. De la mateixa manera, l’economia domèstica se’n ressenteix menys si es compra al mercat ja que els preus es poden negociar i l’oferta s’adiu a les necessitats de les famílies. I tot això sense estendre’ns en comentar la qualitat i la frescor dels productes que hi podem trobar.


Al mercat també es guanya en valors socials. El tracte proper i personal només té cabuda, avui dia, en el petit comerç. En un món on es va perdent la proximitat en favor de les grans corporacions i les noves tecnologies, aquesta forma de compra-venda manté intacta una comunicació propera i una relació directa entre les parts que entren en contacte. De fet, el vincle de confiança que estableix el venedor amb els clients és gairebé una venda assegurada. Per la seva part, per al comprador, suposa una garantia a l’hora de reclamar en cas que ho requereixi. Aquest tracte diari o setmanal procura grans dosis d’humanitat.


És també al mercat on els més dèbils estan protegits en una economia de proporcions mundials. El petit comerç té futur aquí, per molt que guanyin terreny els hipermercats. També la vida al poble com a signe d’identitat local. Si es genera treball, s’evita el despoblament i, per tant, el procés de migració del camp a la ciutat. Però sobretot conservar els mercats, tal i com sempre s’han conegut, és preservar un senyal inequívoc d’ésser. Perquè els mercats són espais oberts on no només s’intercanvien productes sinó també maneres viure.